תרגילי שיפור הזיכרון והריכוז

Published in מאמרים
Здесь новыешаблоны Joomla
креативные Joomla шаблоны.

 שיפור הריכוז

ריכוז הוא היכולת לתת תשומת לב ממוקדת בנושא מסוים לאורך זמן. 

יכולת הריכוז מהווה נדבך מרכזי בפיתוח הזיכרון ובלעדיה לא תהיה כל יכולת לזכור. 

קשיי ריכוז נובעים מ"פלישה" של מחשבות משניות שמסיחות את דעתנו. 

מחקרים מוכיחים כי במוח האנושי חולפות למעלה מ-60 אלף מחשבות ביממה. 

שמירת הריכוז, אם כן, היא משימה מורכבת לביצוע אולם בלעדיה קשה ללמוד, לעבוד ולנהל.

 

יכולת הריכוז מורכבת משני חלקים

1. ריכוז מיידי- שימוש ספונטני כאשר מתבוננים למשל במסמך, פנים או בסרט.  

2. ריכוז ממושך- בו אנו עושים שימוש כאשר אנו משננים ונזקקים לזמן ארוך יותר על מנת ללמוד, לחשב ולחשוב. 

ריכוז ממושך דורש תשומת לב ויכולת להתרכז בנושא אחד לאורך זמן. אנשים רבים סובלים מחוסר יכולת לשמור על ריכוז לזמן ממושך. תופעה זו מכונה כהפרעות קשב וריכוז, ADD,ADHD.
בזמנים בהם אנו מוקפים בהסחות דעת שונות, טלפונים סלולאריים, אינטרנט וטלוויזיה רב ערוצית, נשאלת השאלה האם בכלל ניתן לשמור על ריכוז לאורך זמן? יותר ויותר תלמידים מכינים שיעורי בית, מתכוננים למבחנים ובמקביל עונים לצ'טים ובאוזן תקועה אוזנייה למוסיקה. 

המציאות המודרנית מחייבת אותנו לשפר את כישורי הריכוז שלנו ובאימון יום יומי- הדבר אפשרי בהחלט.

 

קיימות מספר שיטות לשיפור הריכוז: 

  

תרגילים לשיפור הריכוז:  

 

התנאי הראשוני ליכולת הריכוז, זו היכולת לנטרל מחשבות והפרעות פולשניות. חשוב לחסל את אי תשומת לב ולקבל פיקוח מלא על התודעה והגוף. (פסיכולוג אמריקאי  John William Atkinson)

 

תרגיל 1 חובה לבצע לפני כל תרגיל אחר אל מנת לפקח על שרירי התנועה. 

ישיבה שקטה ונוחה. ראשית כל זה ניסוי טוב לבדוק את יכולתכם לשלוט בכל שרירי הגוף. אחרי תרגול לא רב, תוכלו לשבת בשקט אפילו 15 דקות רצופות.

 

שבו בישיבה נוחה בכורסה נוחה. הרפו את כל השרירים ונסו לשבת חמש דקות ללא תזוזה ובשקט מלא. אפשר לבצע את התרגיל עם עניים עצומות או פתוחות. אל מנת להקל בביצוע המוצלח, אפשר להדליק נר ולהניח אותו במרחק מה מכם ולהתמקד באש הבוערת. חשוב להבין שכל השרירים חייבים להיות רפויים לחלוטין. 

כשתתרגלו לשבת כך ויהיה לכם מאוד נוח, תוסיפו חמש דקות נוספות. תאריכו את הזמן עד 15 דקות. תרגיל זה לא חייבים לבצע ולהצליח ביום אחד. הזמן לשrותכם. 

 

תרגיל 2
שבו ישר לפני השולחן. הניחו שני האגרופים על השולחן, כאשר האגודלים סוגרים על יתר האצבעות. מיקדו את מבטכם על הידיים. תעקבו אחרי תנועות האצבעות. בהתחלה הרימו את האגודל יד ימין. לאחר מכן את אצבע המורה והמשיכו עד לאצבע הקטנה. כל התנועות יש לעשות באטיות ורוגע. סיימתם לעבוד עם יד אחת, תעברו ליד השנייה. לאחר ששתי הידיים פתוחות, אפשר להתחיל לסגור את האצבעות אחת אחרי השנייה עד לסגירה המחודשת של שני האגרופים עם האגודל עליהם. 

חזרו על התהליך מהתחלה עד הסוף בפעם נוספת. בתחילת התרגול תגיעו לחמש דקות ותתחילו להגדיל את משך הביצוע עד עשר- חמש עשרה דקות.

  

תרגיל מס' 3 

נסו להיזכר בפניהם של בני משפחותיכם ותארו אותם בכתב במשך 3 דקות על כל אחד.
אל תשכחו לתאר את השפתיים, המצח, האף, האוזניים, השיער, מבנה הפנים, הצוואר וכדומה.

 

תרגיל מס' 4
נסו להיזכר בשיחה ששמעתם לאחרונה בין שני אנשים שנערכה ללא השתתפותכם, אך במקרה האזנתם לה. האזינו לשיחות בין אנשים ורישמו אותן לאחר מכן. 

באמצעות אימון היום יומי תוכלו במהירות לשפר את היכולת לריכוז טוב יותר. 

  תרגילים נוספים ניתן למצוא בחוברת כוח המוח

JoomShaper