המוח של אדם הקדמון 

אורח החיים הלחוץ של האדם המודרני היה שונה מהותית מאורח חייו של האדם הקדמון. האדם הקדמון עסק בעיקר בלקט וציד, תוחלת חייו הייתה בין 20-30 שנה ומוחו שקל כ-1400 גרם בממוצע. במחצית משעות היממה, האדם הקדמון היה עסוק בשינה.
לפני המהפכה התעשייתית רוב האנשים חיו באזורים חקלאים והתקיימו מתוצרת חקלאית. באותם ימים תוחלת החיים עמדה על בין 40 ל-50 שנים. בשל העובדה כי לא היה חשמל והיה צורך בכוח פיזי רב, בני האדם הלכו לישון מוקדם על מנת לצבור כוחות לעבודה בשדות ליום המחרת. באותה עת הם ישנו כ-10 שעות בממוצע ביממה. באותם ימים גירויי החיים היו מעטים ואיטיים יחסית וכללו בעיקר ערבי שירה וריקודים בפאבים ומועדונים הכפריים.

 

המוח של אדם המודרני 

כיום תוחלת החיים במערב כמעט והכפילה את עצמה. בני האדם חשופים לזרם בלתי פוסק של גירויים מכל עבר: טלוויזיה, רדיו, מחשב, טלפונים ניידים, סרטים, מצלמות ובילוים אין סופיים מלאי רעשים, זרקורים, לחץ ומכוניות.
בעבודה דורשים מאתנו הצטיינות והתייעלות מתמדת, בלימודים אנחנו צריכים לרכוש מקצועות עם עתיד כלכלי ואנחנו חייבים להיות מקושרים בעשרות רשתות חברתיות. סל הגירויים עולה מדי יום. התלמיד מכין שיעורי הבית, כאשר המחשב שלו דלוק ובמקביל הוא עונה לעשרות הודעות של חבריו בפייסבוק, שומע מוזיקה באוזניות ומתכונן למבחנים. שעות השינה שלנו התקצרו משמעותית משום שהוא חייב להספיק לעשות הרבה יותר. כיום בן אדם ישן בממוצע רק 7 שעות אם לא פחות.
גודלו של המוח לא השתנה וגם כיום הוא שוקל כ-1400 גרם, למרות שהוא צריך לעבוד במשך זמן כפול מאשר הוא היה צריך לעבוד לפני עשרות אלפי שנים. הקופסא הזאת הנקראת מוח, היא מחשב מתוחכם ביותר המפעיל את כל גופנו. ללא המוח אין לנו אוויר, לב ואוכל. למרות זאת, אנחנו מעמיסים עליו עוד ועוד משימות מבלי להתחשב בו. 

 

מדוע צריך לתת למוח מנוחה? 

בזמן השינה המוח מתקן את עצמו, בונה תאים חדשים, נח ואוסף אנרגיות חדשות. בני האדם מסוגלים להיות יצירתיות רק כאשר מוחם פנוי ליצירתיות. מוח טרוד ולחוץ אינו מסוגל להתפנות ליצירה. 

מוח שבור גורם לבעיות רבות, כמו חרדה, דיכאון, הפרעת אישיות, הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה ודיסלקציה. בגילאים מבוגרים יותר, לחץ יתר גורם למחלות של שיטיון, אלצהיימר ופרקינסון. אנשים שסובלים ממתח כרוני יסבלו מחוסר יכולת להתרכז, ערפול מוחי, כעסים בלתי נשלטים, שינוים קיצוניים במצבי הרוח ונדודי שינה.

  

כיצד ניתן לשפר את יעילות המוח שלנו? 

  • במשך יממה עוברים במוח כ-2000 ליטרים של דם ומעשירים את המוח בחמצן. 10 דקות ביום של מדיטציית נשימות או כל מדיטציה אחרת, יעשירו את הדם בחמצן המגיע למוח. במהלך המדיטציה נוצרים ההורמונים דופאמין וסרוטונין שמסייעים להעלאת רמות הריכוז והרוגע.
  • הפכו את פעילויות הספורט שלכם לשגרה יום יומית של חצי שעה לפחות באוויר צח, עשיר בצמחיה.
  • אדם מבוגר צריך לישון בין שבע לשמונה שעות, ילדים צעירים בין תשע לעשר שעות. רק במהלך השינה ובחושך נוצר הורמון מלטונין- הורמון הנעורים והאושר.
  • הפסיקו לעשן.
  • שתיית אלכוהול הורסת את המוח.
  • בדקו היטב את השפעת התרופות שלוקחים.
  • הקשבה לצלילי Binaural Beats למשך עשרים דקות ביממה. האתר המומלץ www.i-dose.us
  • מוחנו זקוק לכמות גדולה של חלבונים. ( מאמר על תזונה המסייעת למוח) עזרו למוח להביא אותנו למאה ועשרים

  אנחנו חיים בתקופה לחוצה 

תוחלת החיים במערב כמעט והכפילה את עצמה ב-300 השנים האחרונות. בני האדם חשופים לזרם בלתי פוסק של גירויים והסחות דעת מכל עבר: אמצעי התקשורת, המחשב, טלפונים ניידים, סרטים, מצלמות ואורח חיים רועש ומתוח. 

בעבודה דורשים מאתנו הצטיינות והתייעלות מתמדת, בלימודים אנחנו צריכים לרכוש מקצועות עם עתיד כלכלי. רף הגירויים עולה מדי יום ביומו ומביא את המוח האנושי להתמודדות כמעט בלתי אפשרית עם המציאות המתישה. שעות השינה שלנו התקצרו משמעותית משום שאנחנו רוצים להספיק יותר בפחות זמן. 

למרות זאת, מוחינו לא השתנה במרוצת השנים וכיום הוא נאלץ לעבוד בעוצמה ובזמן כפול יותר משעבד לפני אלפי שנים. קופסת הקסם הזו, הנקראת מוח, היא מחשב מתוחכם ביותר המפעיל את כל גופנו. ללא המוח אין לנו אוויר, לב ואוכל. במציאות המודרנית, אנחנו מעמיסים עליו עוד ועוד משימות מבלי להתחשב בו. 

המוח מתקן את עצמו במהלך השינה. 

בזמן השינה המוח מתקן את עצמו, בונה תאים חדשים, נח ואוסף אנרגיות חדשות. בני האדם מסוגלים להיות יצירתיות רק כאשר מוחם פנוי ליצירתיות. מוח טרוד ולחוץ אינו מסוגל להתפנות ליצירה. 

כאשר איננו נותנים למוח מנוחה, אנחנו עלולים לסבול מבעיות שונות בהן חרדה, דיכאון, הפרעת אישיות, הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה ודיסלקציה. בגילאים מבוגרים יותר, לחץ יתר גורם למחלות שיטיון, אלצהיימר ופרקינסון. אנשים שסובלים ממתח כרוני יסבלו מחוסר יכולת להתרכז, ערפול מוחי, כעסים בלתי נשלטים, שינוים קיצוניים במצבי הרוח ונדודי שינה.  

9 טיפים ותרגיל לחיזוק המוח. 

מתברר שזה לא כל כך מסובך- הנה מספר טיפים פשוטים שיסייעו למוח שלכם להתחזק. 

1) מדי יום עוברים יותר מ-2000 ליטרים של דם במוח ומעשירים אותו בחמצן. הקדשת 10 דקות ביום למדיטציית נשימות והרפייה יעשירו את הדם בחמצן המגיע למוח. במהלך המדיטציה נוצרים ההורמונים דופאמין וסרוטונין, שמסייעים להעלאת רמות הריכוז והרוגע. 

2) נסו לקיים אורח חיים ספורטיבי- הפכו את פעילויות הספורט שלכם לשגרה יום יומית של חצי שעה לפחות באוויר צח. 

3) הקפידו על שינה מספקת- אדם מבוגר צריך לישון בין שבע לשמונה שעות ביממה וילדים בין תשע לעשר שעות. רק במהלך השינה ובחושך נוצר ההורמון מלטונין- הורמון הנעורים והאושר. 

4) לא לסיגריות- הפסיקו לעשן, ויפה שעה אחת קודם. מעבר לשאר הנזקים, עישון פוגע בפעילות המוח. 

5) פחות אלכוהול- שתייה מופרזת מזיקה למוח והורסת תאים. אם בא לכם לשתות- כדאי שתלכו על יין ולא משקאות חריפים יותר בעלי השפעה שלילית. 

6) שימוש בתרופות- תרופות מאריכות חיים, מקצרות את זמן ההחלמה וגורמות לנו להרגיש טוב יותר. עם זאת, תרופות גורמות גם לנזקים ארוכי טווח. נסו להמעיט בצריכת התרופות ולהתייעץ עם רופא מוסמך לגבי מינונים וכמויות. 

7) צלילים שמרגיעים את הנפש- האזנה לצלילים דו-שמיעתיים במשך עשרים דקות ביום מסייעת להפחתת חרדות ומתחים ותורמת לניקוי המוח מ"רעשים". האתר המומלץ www.i-dose.us 

8) תזונה, תזונה ושוב תזונה- המזון שאנו צורכים מדי יום הוא גורם מכריע בחשיבותו לתפקוד המוחי. קיראו את המאמר על תזונה המסייעת למוח

9) תרגיל פשוט וקל לביצוע לרגיעה מהירה

JoomShaper