מאפייני הזיכרון הקצר 

הזיכרון הקצר קבל את שמו משום שמדובר בזיכרון הפועל כמעט באופן אוטומטי ולא מודע ולכן הוא מוגבל בנפח האינפורמציה.  הכמות הפריטים הניתנת לזכירה משתנה מאדם אחד לשני, אך לרוב אנו זוכרים בין 2 ל-7 פרטים מסיטואציה מסוימת. 

ניתן לדמיין את נפחו של הזיכרון הקצר ככלי מילוי בעל מידות מוגדרות. אם נשפוך לתוכו יותר מדי מים, עודף המים יישפך ממנו. מידע חדש שנכנס למוח דוחף את המידע הישן החוצה. 

על מנת להפעיל את הזיכרון הקצר ברמה גבוהה יש לקבוע את עוצמת העניין בלזכור ולהמשיך להיות פעיל עם ריכוז ותשומת לב מלאה במהלך השיחה, ההקשבה או פעולה אחרת. 

השוני בין אדם לאדם נקבע עוד בילדותו ונמשך בדרך כלל כל תקופת חייו, אך כמו כל שריר בגוף, ניתן לאמנו ולשפרו. 

כיצד ניתן לאמן ולשפר את הזיכרון הקצר  

רוב המידע של חיינו מגיע מהזיכרון הקצר המהווה בסיס לזיכרון הארוך. על מנת לאמן ולהרחיב את הזיכרון הקצר, עליכם לנקוט מספר פעולות בתדירות גבוהה ומדי יום: 

  • לאמן ולשפר את יכולתכם להעניק תשומת לב מלאה לאובייקט אותו מעוניינים לזכור. טבעות העיסוי "RINOX" משפרות את כושר ריכוז תוך מספר דקות.
  • חשבו על הפריט, תנו לו תכונות, חשבו אמוציונלי .שננו ופרטו את המידע אותו אתם רוצים לזכור במשך מספר דקות.
  • לתלמידים הלומדים מומלץ לחזור הרבה פעמים על החומר הנלמד.
  • בדוק את הזיכרון הקצר שלך בתרגיל המצורף
  • פתרו תשבצים.
  • נסו ללמוד בעל פה את רשימת הקניות השבועית.
  • עסקו בספורט כלשהו כמו הליכה, שחייה או ריצה לפחות שלוש פעמים בשבוע. פעילות ספורטיבית מעבה את תאי העצב במוח. המחקרים מצביעים על שיפור בעובי תאי העצב בסדר גודל של כ-15% לאחר שלושה חודשי אימון.
  • .הקפידו על תזונה המעשירה את פעילות המוח. כמו כן, נסו להפחית משמעותית את אכילת המזון שפוגע בפעילות התקינה של המוח. מחקר חדש המוכיח שהשמנת יתר פוגעת בזיכרון
  • הקפידו על לימוד דברים חדשים. ברגע שהחומר הנלמד נעשה קל, עיברו ללמוד נושא חדש.
  • למדו טכניקות המרגיעות את המוח כמו יוגה, מדיטציה, בנוסף האזנה לצלילים המשפרים את מצב הרוח הנקראים BINAURAL BEATS

המוח שלנו דומה לשריר אותו יש לאמן מדי יום. האזנה לרדיו וצפייה בטלוויזיה מגרים את המוח במידה מועטה ואינם מסייעים באופן משמעותי לאימון מוח. שיפור ממשי בפעילות המוח

והזיכרון יכול לבוא רק באמצעות אימון יום יומי

רכשו חוברת תרגילים "כוח המוח" בה נמצאים טיפים, הסברים ותרגילים רבים נוספים. 

 מדוע אנחנו צריכים לאכול?

שאלה זו גורמת לוויכוחים בקרב אנשים רבים. האם אנחנו אוכלים על מנת לתפקד או שמא אנחנו אוכלים על מנת ליהנות? 

אם התשובה הראשונה היא הנכונה, הרי שחשוב להקפיד על מה נכנס לנו לפה ועובר למערכות הגוף. כלומר, עלינו להקפיד לאכול דברים המזינים את הגוף והנפש לתפקוד אופטימלי.
אם התשובה השנייה היא הנכונה, אז לכאורה אין כל צורך להתחשב למה זקוק הגוף שלנו אלא לאכול רק מה שעושה לנו טוב- במקרה כזה נאכל כל מה שטעים לנו. 

אם נצא מנקודת הנחה שבחירה בכל צד מקצוות הרצף היא עניין שלילי, הרי שהשילוב בין שתי התשובות הוא הנכון ביותר. ההחלטה לבחור בשילוב לא פוטרת אותנו מההבנה החשובה שקודם כל יש לתת לגופנו ומוחנו את הדברים הנכונים על מנת לאפשר להם תפקוד יעיל לאורך זמן. אם לאחר מכן יישאר לנו מספיק מקום בבטן, נוסיף מאכלים שיפנקו גם את הנפש.

 

מה מזיק למוח שלנו? 

ישנם שני מרכיבים מזיקים שחייבים לסלק מהתזונה היום יומית שלנו בהקדם:

 

1) סירופ תירס עתיר פרוקטוז- חומר כימי ממתיק שנכנס לייצור המוני בענף המזון

 

ומשולב במאכלים רבים. הוא מיוצר בכמויות עצומות המספקות כ-33 ק"ג של פרוקטוז לאדם בשנה. סוכר זה מתוק מאוד, מגדיל את התיאבון ומזרז השמנת יתר. המרכיב ממכר כמו סם מסוכן. הוא נמצא כעשוי לגרום לשורה של מחלות קשות בהן סוכרת, דלקות במוח, חרדות ועוד. בענף המזון מחדירים אותו כמעט לכל אוכל. לדוגמא: משקאות ממותקים, ג'אנק פוד, רטבים, קטשופ, פסטרמות, יוגורט, חטיפי אנרגיה.

 

2) שומני טראנס - מכונים גם 'שומנים מוקשים'. מדובר בשמן צמחי שעבר תהליך הידרוגנציה על מנת להאריך את תפוגתו. שומני טרנס נמצאים לרוב במרגרינה, מזונות מאפה ועוד. בראש ובראשונה, שומני טראנס מצטברים בעורקים וכמו כן, הם מזיקים לתאי הגוף, גורמים להפרעות קשב וריכוז, דיכאון ואלצהיימר.

 

ומה כן כדאי לאכול? 

לצורך תפקוד יעיל ובריא, מוחנו זקוק לאספקה מתמדת של חלבונים, פחמימות ושומנים. 


שומנים בריאים וחשובים בכל ארוחה

מוחנו זקוק לחומצות שומן EPA ו- DHA הנמצאות בשמן אומגה 3, דגי סלמון, סרדינים קטנים, הרינג, הליבוט. גם כאשר אנחנו אוכלים אותם מהקופסא, הם עדיין טובים מאשר דגים מעובדים ומוכנים למחצה. 

חומצות שומן אילו משפיעים על התפתחות הרמה הקוגנטיבית, שיפור הראיה, המערכת החיסונית ובריאות המוח.

 

 פחמימות

פחמימות (או סוכרים) הן קבוצה של תרכובות אורגניות. הפחמימות הן התרכובות האורגניות הנפוצות ביותר על פני כדור הארץ ויש להן ארבעה תפקידים בעלי חשיבות עליונה: הפקת אנרגיה בתאי הגוף, בניית תאים, בניית DNA ו- RNA וזיהוי תאי. השתדלו להכין לעצמכם ארוחות בריאות ועשירות מקטניות בעלות ערך גליקמי נמוך. הערך הגליקמי משפיע על רמות הסוכר בדם. מזונות בעלי ערך נמוך מאטים את שחרור הסוכר לדם ומונעים הפרשת אינסולין עודפת. סוגי המזונות הבריאים הם: קטניות דוגמת חומוס, עדשים, פול, שעועית ועוד.  

 

חלבונים- פריט חובה לכל ארוחה  

החלבונים משמשים בין השאר כחומר בניין חשוב לבניית מוליכים עצביים- חיבורים במוח המעבירים אינפורמציה בין תאי העצב השונים. מכאן, עולה חשיבותם המכרעת בשיפור החוזק והכושר המוחי. 

בין המזונות הבריאים המכילים רמות גבוהות של חלבונים ניתן למנות פולי סויה, קטניות, טופו, אגוזים, שקדים ואגוזי פקאן לא קלוי, זרעי פשתן, גרעיני דלעת וגרעיני חמנייה. חלבונים מן החי ניתן לצרוך מביצים מבושלות, וכן מדגי ים (עדיף טריים) שגם עשירים בשומן אומגה 3. כמו כן, מומלץ לצרוך עופות אורגניים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי. ניתן לצרוך בשר אדום, פעם בשבוע, בכמות שלא תגדל מ- 150 גרם בשר אדום. 

 

ירקות ופירות

מומלץ לאכול כשמונה מנות ירקות ופירות ביום. אספרגוס, ברוקולי, כרוב, חסה, תרד מתוארים בשורה ש מחקרים כמזונות שמטהרים את הגוף. 

בנוסף, כדאי להרבות באכילת דובדבנים, אפרסקים, שזיפים, תפוחי עץ, מלון, רימונים וקיווי. בפירות אלה קיימים נוגדי חמצון המפחיתים לחץ דם ומורידים את רמת הכולסטרול הרע LDL. 

חשוב להשתדל להמעיט באכילת ירקות עמילנים מבושלים עם ערך גליקמי גבוה כגון תפוחי אדמה, תירס ואורז.

  

עשבים ותבלינים  

עשבי תבלין ותבלינים מהווים נוגדי חמצון אפקטיביים ביותר וחומרים אנטי דלקתיים מהמעלה הראשונה. מבין אלה, ניתן למנות את הכורכום, הרוזמרין, הזנגוויל, השמיר, הבזיליקום והאורגנו כחלק מרשימה ארוכה של עשבים ותבלינים שמסייעים לגופנו. כדי לצרף לתפריט שוקולד מריר בעל תכולת קקאו של לפחות 70% במינון של עד 40-50 גרם ליום. 

חשוב לציין, כי על מנת שנתקן בצורה מיטבית את פעילות המוח נזדקק לשנה שלמה של תזונה בריאה. הורים צעירים שרק עתה מתחילים להקנות הרגלי אכילה לילדיהם צריכים להקפיד בתזונה בריאה לילדיהם משום שהם מניחים את יסודות הבניין של חיי ילדכם. 

במשך פעמים רבות ראיתי ילדים שגדלו במשפחות עם מודעות גבוהה לתזונה, אוכלים מזונות אלה מבלי לעקם את האף. מוחם של ילדים צעירים זקוק להרבה אנרגיה בריאה ובזמן שאדם בוגר צורך כ-20% מהאנרגיה לטובת מוחו, ילד צעיר צורך כ-35-80% מהאנרגיה לטובת המוח.

 

שתיית שתי כוסות שוקו ביום 

חוקרים מצאו כי שתיית שוקו חם משפרת את זרימת הדם למוח ואת הזיכרון. על המחקר דיווח כתב העת Neurology בגיליונו האחרון. 

מחקר שנערך בהרווארד מגלה כי שתיית שוקו חם משפרת את זרימת הדם למוח ואת הזיכרון. החוקרים משערים: הפלבנואידים שבקקאו משמשים כנוגדי חמצון ומפחיתי דלקות וכולסטרול. 

מתוך 60 הנבדקים, 18 סבלו מבעיה בזרימת הדם בתחילת המחקר. בתום המחקר נצפה שיפור בזרימת הדם למוח בשיעור של 8.3% בממוצע. במבדקי הזיכרון, שנמדדו בזמנים, חל שיפור מ-167 שניות לפתרון המבחן בממוצע ל-116 שניות. 

24 נבדקים עברו גם סריקות תהודה מגנטית MRI במוחם, שהראו כי אלה שסבלו מבעיה בזרימת הדם למוח סבלו גם מאזורי נזק זעירים במוחם. בסוף המחקר, נצפתה אצל אלה הגברה בזרימת הדם למוח. החוקרים נמקו כי השיפור בזרימת הדם, בעת נזק מוחי, חשוב מאוד לתפקוד המוחי ה"מפצה" על האזורים שניזוקו. 

  

מחקרים קודמים כבר הראו את האפקט המגן של קקאו במניעת מחלות לב וכלי דם. על פי ההשערות, הפלבנואידים שבקקאו משמשים כנוגדי חמצון המונעים היווצרות של קרישי דם ובעלי יכולות אנטי

.דלקתיות

תזונה לנשים בהריון התורמת לבניית מוחו של העובר 

 

JoomShaper