לחץ ומתח יכול להשפיע על תפקוד המוח והזיכרון-  

    

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוהיו על השפעות לחץ לטווח ארוך הוכיח כי מלחץ ומתח יכולה להיווצר דלקת במוח, והדבר יכול להקשות בעתיד על זכרון לטווח ארוך. הסיבה לחיבור בין מתח לאיבוד זיכרון נובעת מתגובה של מערכת החיסון. ככל שהגוף עובר שינויים פיזיים לאירועים מלחיצים זה מעורר תגובה ממערכת החיסון וצד אחד של התגובה (מערכת החיסון) יכול להוביל לדלקת מוחית.

הממצאים התבססו על דוגמא של בעלי חיים. במסגרת המחקר שמו עכבר מעבדה (זכר אפלא) בכל מיני סיטואציות, העכבר הושם במצב לחץ כרוני (מצבים הישרדותיים), ולאחר פרק זמן ראו דברים שהעכבר זכר לפני הלחץ נשכחו לו לאחר מכן (דוגמא: היכן היה חור הבריחה בתוך המבוך). העכבר הפגין התנהגות הדומה לדיכאון ולאחר מספר שבועות הפך לעכבר אגרסיבי.  

במחקרים של השוואה עם עכברי אלפא אחרים שלא נחשפו לאותה רמה של לחץ, הראו כי מתח היה הגורם ולא היה קשר למזון, סביבה או גיל העכבר. בסיבוב השני של המחקר לעכברים ניתן חוסם חיסוני, ובבדיקה הזו העכבר לא שכח היכן נמצא חור הבריחה בתוך המבוך, ולכן לא נראו סימנים של דלקת.

בשל דמיון של הקשרים העצביים במוחם של העכברים לעומת אנשים, החוקרים חושבים שיש השפעות דומות שיכולות להתרחש עם אנשים שעוברים דפוסים מתמשכים של מתח.

העתיד כבר כאן. 

החוקרים ממעבדת HRL שבקליפורניה פתחו כובע מלא באלקטרודות המעבירות זרם חשמלי חלש לתוך אזורי מוח האנושי על מנת לשפר את יכולות המוח השונות, כמו למידה, שינה טובה ועוד כמה דברים אחרים.

מחקר זה פורסם בכתב עת  Frontiers Neuroscience  . בהתחלה החוקרים למדו היטב איזה אזורי מוח פועלים היטב אצל הטייסים המנוסים ולאחר מכן הם שדרו אותות חשמליים לאותם אזורי המוח לטייסים מתחילים בזמן שהם למדו . במקביל החוקרים הפעילו קבוצת פלסבו של לומדי הטייס, שלא קבלו את האותות החשמליים. תוצאות הלימוד של הקבוצה שהייתה מחוברת לאותות החשמליים האמיתיות הייתה גבוהה יותר ב-33% מאשר בקבוצת הפלסבו.

"מערכת זו לגירוי המוח היא הראשונה בעולם"  מסביר ד"ר מתיו פיליפס. מצאנו שיש בסיס חזק להמשך הפיתוח של המערכת. כאשר המוח לומד משהו, הוא עובר שינוים פיזיים הנקראים פלסטיות עצבית ואותות החשמליים שהמוח מקבל משפרות את היכולת הלמידה.

מתברר שפונקציות מסוימות, כמו הזיכרון והדיבור הממוקמים באזורים מאוד מסוימים במוח ומאוד קטנים, בערך בגודל של הזרת. ד"ר  מתיו פיליפס מאמין שגירוי מוחי יכול להיות מיושם עבור משימות רבות. הזרם החשמלי החלש משנה את הנירונים של המוח שתפקידם להעביר מידע ממקום למקום והזרם משפר את תפקודם. הגירוי עצמו אינו מעביר אינפורמציה, זה תפקידם של הנירונים, אך הוא משפר ומזרז את תהליך הלמידה. 

JoomShaper